Η Καθολική Εκκλησία απέδειξε για μια ακόμη φορά ότι, αντίθετα με άλλες φονταμενταλιστικές χριστιανικές εκκλησίες (κυρίως προτεσταντικές), δεν έχει πρόβλημα να αποδεχτεί βασικές επιστημονικές θεωρίες, όπως την Εξέλιξη στη φύση και τη «Μεγάλη Έκρηξη» στο σύμπαν (Big Bang), με μια όμως προϋπόθεση: να βρίσκεται ο Θεός από πίσω και να είναι αυτός που τα ξεκίνησε όλα. Από εκεί και πέρα, μπορεί να αναλάβουν -εν μέρει- οι φυσικοί νόμοι, «παρέα» πάντα με την Θεία Πρόνοια.
«Το σύμπαν δεν αποτελεί το αποτέλεσμα του τυχαίου, όπως μερικοί θα ήθελαν να μας κάνουν να πιστέψουμε», δήλωσε ο Πάπας Βενέδικτος, απευθυνόμενος σε περίπου 10.000 πιστούς που είχαν συγκεντρωθεί έξω από τη Βασιλική του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη με αφορμή την εορτή των Θεοφανίων, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ.
«Στοχαζόμενοι (το σύμπαν), καλούμαστε να “διαβάσουμε” κάτι θεμελιώδες σε αυτό: τη σοφία του Δημιουργού, την ανεξάντλητη δημιουργικότητα του Θεού», ανέφερε ο επικεφαλής της Καθολικής Εκκλησίας, η οποία εδώ και κάποια χρόνια -ήδη από την εποχή του Ιωάννη-Παύλου, προκατόχου του Βενέδικτου- προσπαθεί να μην αντιπαρατίθεται με την επιστήμη και να μην αναπαραγάγει το ιστορικό λάθος της με τον Γαλιλαίο και την αποκήρυξη της ηλιοκεντρικής θεωρίας του.
Ορισμένοι προβεβλημένοι αθεϊστές επιστήμονες, όπως ο βιολόγος Ρίτσαρντ Ντόκινς και ο φυσικομαθηματικός Στίβεν Χόκινγκ, δηλώνουν πεισμένοι ότι η επιστήμη, τόσο η βιολογία όσο και η φυσική, δείχνουν πως ο Θεός ουσιαστικά είναι περιττός για τη λειτουργία του σύμπαντος, το οποίο εκτιμάται ότι δημιουργήθηκε πριν από περίπου 13,7 δισεκατομμύρια χρόνια. Όμως, κατά τον Πάπα, οι επιστημονικές θεωρίες «περιορίζουν το νου», επειδή «φτάνουν μόνο μέχρι σε ένα σημείο…και δεν καταφέρνουν να εξηγήσουν την υπέρτατη πραγματικότητα».
Όπως ανέφερε ο Βενέδικτος, οι επιστημονικές θεωρίες για την καταγωγή και την εξέλιξη του σύμπαντος και των ανθρώπων, αν και δεν έρχονται σε σύγκρουση με την θρησκευτική πίστη, αφήνουν αναπάντητα πολλά ερωτήματα. Όπως τόνισε, «η ομορφιά, το μυστήριο, η μεγαλοσύνη και η ορθολογικότητα του κόσμου … μας επιτρέπουν μόνο να αφεθούμε, ώστε να οδηγηθούμε προς τον Θεό, τον Δημιουργό του ουρανού και της γης».
Το Βατικανό, που εκ των υστέρων δεν μπορούσε παρά να αποκαταστήσει τον Γαλιλαίο, δεν βλέπει πλέον το λόγο γιατί ο Θεός να μην έχει χρησιμοποιήσει μια φυσική και βιολογική εξελικτική διαδικασία για τον σχηματισμό του σύμπαντος και, τελικά, του ανθρωπίνου είδους. Έτσι, αντιτίθεται στον «δημιουργισμό», την φονταμενταλιστική θεωρία που ερμηνεύει κατά λέξη (και όχι αλληγορικά) τη Βίβλο, αποδεχόμενη ότι ο Θεός έφτιαξε τα πάντα σε έξι μέρες – κυριολεκτικά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ